Sensus, praktijk voor counseling, coaching en training

MBCT / ACT programma

Dit "programma" heeft raakvlakken met mindfulness based counseling. Tijdens het MBCT / ACT programma wordt vooral gebruik gemaakt van technieken uit de Mindfulness en Acceptance and Commitment Therapy.

Mindfulness oftewel aandachtig zijn, is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot. Je komt dichterbij je gevoel, zonder erover te oordelen of er direct gevolg aan te geven. Je aanvaardt de situatie zoals die is en creëert zo ruimte om problemen van een andere kant te bekijken. Door dit proces te trainen, leef je intenser en kun je tegelijkertijd makkelijker ontspannen. 
                   ij

Acceptance and Commitment Therapy
(kortweg ACT) is een derde generatie gedragstherapie die cliënten helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die ze tegenkomen (Acceptance), zodat men kan blijven investeren in de dingen die ze écht belangrijk vinden (Commitment).

 

 

ACT is gestoeld op zes zuilen: 
* Mindfulness: In contact komen met het hier en nu.
* Acceptatie: Het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden
* Defusie: Loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel zullen raken.
* Zelf als context: Een andere, meer flexibele relatie met jezelf creëren.
* Waarden: Ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven.
* Toegewijde actie: Dingen gaan ondernemen op basis van je waarden.

Gezamenlijk zorgen de oefeningen en metaforen uit deze zes zuilen voor meer psychologische flexibiliteit. Hierdoor kun je beter omgaan met de grillen van het leven, en zul je sneller geneigd zijn om de dingen te doen die echt belangrijk voor je zijn. ACT is erkend als evidence based therapy voor o.a. angst, spanning- en depressiviteitsklachten. Tevens is ACT effectief gebleken bij het vergroten van het algemeen welzijn van een cliënt; er hoeft dus geen sprake te zijn van psychopathologie om baat te hebben bij deze therapievorm.

Sensus biedt vanaf januari 2020 het 4 en 8 weeks mindfulness / ACT programma aan. Tijdens dit programma maak je kennis met diverse mindfulness en ACT oefeningen. Deze bijeenkomsten dragen bij aan meer inzicht in je eigen situatie en functioneren. Je leert praktische oefeningen waarmee je thuis meteen aan de slag kan. Ook thuisopdrachten zijn onderdeel van het traject. 

Voor meer informatie over de inhoud van het programma kun je gebruik maken van een vrijblijvend kennismakingsgesprek.fgHet MBCT/ ACT programma zoals door Sensus wordt aangeboden, wordt door de meeste zorgverzekeraars vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Informeer bij jouw eigen zorgverzekeraar of je daarvoor in aanmerking komt. Het traject bestaat uit 4 of 8 sessies van 2 uur, inclusief audiobestanden om thuis mee te oefenen. Locatie: Steenbakkerstraat 70  in Panningen.

Specifieke voorwaarden:
Na aanmelding en inlevering van het intakeverslag is jouw deelname definitief en jouw plek gereserveerd. Tevens ben je akkoord met het aantal sessies en verplicht je je tot betaling van het totaal bedrag. Data van het 4 of 8 weeks programma zijn altijd vooraf bekend op deze website. Gelieve daarom vóóraf eerst de data te checken. Mocht je door overmacht verhindert zijn tijdens een groepssessie, dan mag je éénmalig een sessie, individueel inhalen. Hier wordt een kleine vergoeding voor gevraagd van € 15,=.